ACTUALITAT

NOTICIES

22/05/2025

Investigadores del IR Sant Pau reben el Premi a la Millor Comunicació 2025 del Consell Català de Ressuscitació

Un equip d’investigadors de l’Institut de Recerca Sant Pau (IR Sant Pau) ha estat distingit amb el Premi a la Millor Comunicació 2025 atorgat pel Consell Català de Ressuscitació (CCR), en reconeixement de l’impacte científic i translacional del seu treball.

La comunicació premiada, titulada “Vulnerabilitat específica per regions al dany cerebral després d’una aturada cardíaca i reanimació cardiopulmonar: estudis preclínics en porcs”, ha estat liderada per la Dra. Gemma Vilahur, cap del grup de recerca de Patologia Molecular i Terapèutica de les Malalties Aterotrombòtiques i Isquèmiques de l’IR Sant Pau i membre del CIBERCV.

El treball aporta una comprensió integral i holística dels mecanismes patofisiològics que es desencadenen en el cervell   en el marc d’una aturada cardíaca de cinc minuts amb posterior reanimació. Concretament, a través d’un model preclínic, l’estudi analitza marcadors relacionats amb l’activació glial,  l’apoptosi i la desregulació de les vies de supervivència cel·lular i detecta una resposta neuronal diferencial en les diferents regions del cervell amb una resposta inflamatòria més marcada i vulnerable a la pèrdua neuronal en l’escorça cerebral, el nucli caudat i l’hipocamp. A l’espera d’expandir aquestes troballes, aquests resultats podrien tenir implicacions rellevants per al desenvolupament i implementació d’estratègies neuroprotectores dirigides en pacients que han patit una aturada cardíaca.

El premi es va lliurar el dimarts 20 de maig durant l’acte de cloenda i lliurament de premis i beques de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya, celebrat a Barcelona. En representació de l’equip, Maria Ángeles Cánovas, integrant del grup investigador des dels inicis del projecte, va ser l’encarregada de recollir el guardó.

Aquest reconeixement fa valdre la tasca d’excel·lència científica que es duu a terme a l’IR Sant Pau, i en concret dins del camp de la recerca cardiovascular i la seva interacció amb la salut cerebral. També reflecteix la importància de la col·laboració entre centres i disciplines per avançar en la comprensió de patologies complexes com les derivades de l’aturada cardíaca. L’estudi ha comptat amb la participació d’investigadors de l’Hospital Clínic de Barcelona, del Liverpool Centre for Cardiovascular Science (Regne Unit) i del CIBERCV (Institut de Salut Carlos III).

Aquest lloc web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació i realitzar tasques analítiques. Si continues navegant, considerem que n’acceptes l’ús. Més informació