ACTUALITAT

NOTICIES

Dr. Narcis Cardoner

26/03/2026

Els psicodèlics avancen com a nova via terapèutica en la depressió resistent

L’ús terapèutic dels psicodèlics continua guanyant terreny en psiquiatria, especialment en l’abordatge de trastorns complexos com la depressió resistent al tractament, on les opcions disponibles continuen sent limitades. En aquest context, un assaig clínic de fase II publicat a JAMA Psychiatry va avaluar l’eficàcia i la seguretat de GH001, una formulació sintètica inhalada de mebufotenina (5-MeO-DMT), un compost psicodèlic d’acció ràpida, en aquests pacients. En l’estudi hi va participar el Dr. Narcís Cardoner, director del Servei de Psiquiatria de l’Hospital de Sant Pau i investigador del grup de Salut Mental de l’Institut de Recerca Sant Pau.

Aquest compost psicodèlic d’acció ràpida s’està investigant com a possible alternativa terapèutica en trastorns psiquiàtrics, especialment pel seu potencial per produir efectes clínics ràpids després d’una única sessió de tractament en pacients amb depressió resistent. En aquest sentit, el Dr. Narcís Cardoner assenyala que «l’interès pels psicodèlics en salut mental respon a la necessitat d’explorar noves vies terapèutiques en pacients que no responen als tractaments convencionals».

L’estudi va incloure 193 pacients amb depressió resistent al tractament que van rebre GH001 mitjançant administració inhalada en un entorn clínic controlat i amb suport psicològic estructurat. El disseny contemplava l’administració de dosis repetides en una mateixa sessió fins a assolir un efecte terapèutic definit.

Els resultats van mostrar reduccions significatives dels símptomes depressius després del tractament, amb una disminució mitjana de fins a 15 punts en l’escala MADRS (Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale), una eina clínica àmpliament utilitzada per avaluar la gravetat de la depressió i els canvis després del tractament. Aquesta magnitud de reducció es considera clínicament rellevant en pacients amb depressió resistent. A més, aproximadament el 57 % dels pacients van assolir resposta clínica i prop del 29 % van assolir remissió en les setmanes posteriors a la intervenció. El perfil de seguretat observat va ser consistent amb el d’altres compostos psicodèlics, amb efectes adversos generalment transitoris i manejables en el context de l’assaig.

A partir d’aquests resultats, el Dr. Narcís Cardoner assenyala que «aquest tipus d’estudis contribueixen a consolidar l’interès pels psicodèlics com una possible via terapèutica en trastorns psiquiàtrics complexos, tot i que és important interpretar els resultats amb cautela, atès que es tracta d’assajos en fases inicials».

El treball també va avaluar el perfil de seguretat del tractament, descrivint efectes adversos generalment transitoris i manejables en el context clínic de l’assaig. No obstant això, aquests resultats apunten a la necessitat de continuar investigant per determinar la durada de l’efecte, les dosis òptimes i el paper de l’acompanyament psicoterapèutic en la resposta observada.

Per al Dr. Narcís Cardoner, més enllà dels resultats concrets, el valor de l’estudi rau en la seva contribució a un camp emergent. «Els psicodèlics estan generant un interès creixent en recerca clínica, i estudis com aquest ajuden a definir millor el seu potencial i les seves limitacions, així com a establir les bases per a futurs assajos més amplis i independents».

L’abordatge de la depressió resistent continua sent un dels principals reptes en salut mental, fet que ha impulsat l’exploració de noves estratègies terapèutiques. En aquest escenari, la recerca en psicodèlics s’està consolidant com una àrea d’interès creixent, en la qual l’IR Sant Pau està reforçant la seva activitat investigadora amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament de noves opcions basades en l’evidència científica.

Article de referència:

Cubała WJ, Bajbouj M, Bauer M, Baune BT, Cardoner N, Devlin F, Doolin K, Dueñas Herrero RM, Elices M, Feeney A, Gałuszko-Węgielnik M, Jakuszkowiak-Wojten K, Janů L, Kelly JR, Ledden K, Maclsaac R, Madero S, McInerney SJ, Montejo AL, Nawka A, Páleníček T, Pérez Solà V, Ramaekers JG, Reif A, Ritter P, Ryan F, Svendsen CB, Sweeney C, Terwey TH, Trivedi MH, Valcheva V, Vieta E, Thase ME. GH001 vs placebo in patients with treatment-resistant depression: A randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 2026. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2026.0096.

Aquest lloc web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació i realitzar tasques analítiques. Si continues navegant, considerem que n’acceptes l’ús. Més informació